Bir Tablonun Anlattıkları: “New Orleans Pamuk Ofisi”

Son Güncellenme Tarihi: Kasım 6, 2021 / 12:47

Edgar Degas (19 Temmuz 1834 – 27 Eylül 1917), tam adı Hilaire-Germain-Edgar Degas olan, Fransız ressam, heykeltıraş ve çizer. İzlenimcilik akımının kurucularından biri kabul edilse de ressam bu terimi reddedip gerçekçi olarak tanınmayı tercih ettiğini açıklamıştır. Tekniği başarılı bir ressam olan Degas, daha çok dans temalı resimleri ile tanındı. Çalışmalarının yarısından fazlası dansçılarla ilgiliydi. Bu çalışmaları aynı zamanda onun hareketin betimlemesindeki ustalığını gösteriyordu. Dans kadar at yarışları ve çıplak kadınlar çizmekte de başarılıydı. Portreleri de sanat tarihinin en başarılarından kabul edilir.

Degas, kariyerinin başlarında tarihi temalar işleyen bir ressam olmayı istedi. Bu sebeple titiz bir akademik eğitim aldı ve klasik sanat üzerine çalıştı. Otuzlarının başlarına geldiğinde kararını değiştirdi. Böylece çağdaş konuları geleneksel metotlarla resmeden, modern yaşamın klasik ressamı haline geldi.
Sanatçının önemli resimlerden biri olan New Orleans Pamuk Pazarı Borsası, yeni bir görüşü benimsediğini açıkça ortaya koyar. 1873 yılında pamuk ticareti yapan kardeşlerinin yanına New Orleans’a gider. Kardeşlerinin iş yerinde yaptığı eskizlerle, bu tablo doğmuş olur. Bu tablonun önemli olmasının bir sebebi de Edgar Degas’in müzeye kabul edilen ilk eseri oluşudur.

Karakterlerin portreleri, Degas tarafından bir iş ortamının atmosferine mükemmel bir şekilde entegre edilmiştir ve genel olarak resim, Emil Zola’nın romanlarıyla yankılanan günlük yaşamın canlı bir taslağıdır. New Orleans o zaman Birleşik Devletler’deki dördüncü büyük şehirdi ve bir liman olarak ülkenin ana limanı New York ile yarışıyordu.
“New Orleans Pamuk Ofisi”, hem bir aile portresi hem de 19. yüzyıl kapitalizminin bir tasviridir. Degas, Carondelet Caddesi’ndeki Michel Musson’a ait pamuk firması olan Musson-Prestidge’in içini göstermektedir.
Degas’ın birkaç akrabası çeşitli faaliyetlerde bulunur. Musson ön planda oturuyor ve pamuğun kalitesini inceliyor. Bacakları alt çerçeve tarafından kısaltılmıştır ve şapkasının üst kısmı pamukla çevrilidir. Solunda ham pamuğun durduğu boş bir sandalye var, René Degas yakınlarda oturuyor ve The Daily Picauyne okuyor. Achille Degas en soldaki açık pencereye yaslanıyor. William Bell ortadaki uzun masanın yanında duruyor, elinde pamukla bir müşteriyi ikna etmeye çalışıyor.

Resmin ortasında bir masayı örten bir “pamuk denizi” vardır. William Bell’in ayağının yanına küçük bir tutam düşmüştür. Ofisin arkasındaki raflarda, kahverengi kâğıda sarılı pamuk balyası örnekleri yığınları vardır. Sağ üstte, bir kasanın üzerinde asılı duran bir vapur resmi bulunmaktadır.
Sanat tarihçisi Michelle Foa, tablonun pamuğun yaşam döngüsüne atıfta bulunduğunu belirtiyor. Pamuk, ham haliyle temsil edilmekte ve tekstile dönüştürülmesi, ofisin etrafına dağılmış çeşitli kağıtlar ile birlikte bitmiş giysiler aracılığıyla gösterilmektedir. Buharlı gemi resmi, pamuğun Atlantik’ten geçişini çağrıştırıyor.

Kubilay Kaptan

1970 yılında Trabzon’da doğdu. İlkokul ve ortaokul eğitimini İstanbul’da, lise eğitimini İstanbul ve Toronto’da tamamladı. Lisans eğitimini, 1993 yılında İstanbul Teknik Üniversitesi İnşaat Mühendisliği Bölümünde; yüksek lisans eğitimini 1995 yılında Boğaziçi Üniversitesi’nde tamamladı. Doktora eğitimine Boğaziçi Üniversitesi’nde başlayan Kubilay Kaptan, Princeton Üniversitesi’nde geçirdiği dönemle beraber doktora çalışmasını 2004 tarihinde tamamladı. 1995 yılında STFA’da çalışmaya başladı. 1995 yılında Pakistan’da teknik ofis mühendisi, 1997 yılında Abu Dhabi’de Şantiye Şefi olarak görev yaptı. 1999’da Uluslararası Kızılhaç ve Kızılay Komitesi’nde Statik Şefi olarak çalışmaya başladı ve 2000 yılında Uluslararası Kızılhaç ve Kızılay Komitesi’nin ilk Türk İnşaat delegesi olarak seçildi. İnşaat delegesi olarak Hindistan, Bangladeş, Afganistan, Nepal’de görevlerde bulundu. 2001 yılında Uluslararası Kızılhaç Komitesi’ne de Anlaşmazlık Delegesi olarak çalışmaya başladı ve farklı ülkelerde görev yaptı. 2002 yılında Tancon İnşaat; 2006 yılında, Ukrayna’da D&C Company, 2007 yılında Nadir Yapı’yı kuran Kubilay Kaptan farklı inşaat projelerinde görev aldı. Akademik kariyerine 2006 yılında Yeditepe Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi mimarlık bölümünde başladı. 2007 yılında Boğaziçi Üniversitesi İnşaat Mühendisliği Anabilim dalında, 2009 yılında İstanbul Aydın Üniversitesi İnşaat Mühendisliği Anabilim dalında, 2015 yılında Okan Üniversitesi İnşaat Mühendisliği Anabilim dalında ve 2016 yılında Beykent Üniversitesi İnşaat Mühendisliği Anabilim dalında yardımcı doçent olarak görev yaptı. 2009 ve 2014 yılları arasında Afet Araştırma Merkezi’nin kuruculuğunu ve müdürlüğünü üstlendi. Beykent Üniversitesi Mühendislik Fakültesi İnşaat Mühendisliği Türkçe ve İngilizce Bölüm başkanlığına 2018 yılında atandı. 2017’de ilk kitabı Bilim İnsanlarının Tarihi, 2018’de ikinci kitabı Yansımalar ve 2021’de ilk romanı Oyuncak Bebek yayınlandı. Halen inşaat mühendisliği, yazarlık, IFRC ve ICRC danışmanlığını sürdüren Kubilay Kaptan evli ve bir çocuk babasıdır.

Gazete Pencere'yi Google'da Takip Et

Scroll to Top