Mutlu Hesapçı
‘Sevmek Zamanı’nda ‘Gözden Uzak’ kalmak!
‘Geçen Program’ ve ‘Gözden Uzak’ sergileri
İlk ziyaret ettiğim mekân Nâzım Hikmet Kültürevi. Mekân Can Aytekin’in “Geçen Program” adlı sergisine, Kevser Güler küratörlüğünde ev sahipliği yapıyor. Nâzım Hikmet Kültürevi’nin mekânsal kurgusuyla ilişki kuran “Geçen Program” sergisinde Aytekin, dijital teknolojiler öncesinde yaygın bir üretim olan afiş ressamlığı pratiğinin tekniklerine, kâğıt malzeme ve baskıyla ilişkisine ve açık ya da örtük resim tarihi referanslarına yakından bakıyor. Sanatçı belirli bir film bağlamında ürettiği, afiş, sinema feneri, lobi fotoğrafları, poster baskıları dâhil efemera külliyatını, sergileneceği mekâna göre yeni ilişkiler önerecek biçimde paylaşıyor. Can Aytekin’in bu sergisinde çıkış noktası olarak kendisine ilham aldığı film ise Metin Erksan’ın unutulmaz filmi ‘Sevmek Zamanı’... Neden Sevmek Zamanı’nı seçtiğini şöyle anlatıyor:
“Benim kafamda resim, desen, tuval, boya, figüratif resim üzerine düşünceler uzun süredir var ve bunları ‘Sevmek Zamanı’ filmi üzerinden ele almak istedim. Film kült bir film, Metin Erksan sanat tarihi okumuş bir yönetmen. Neyi, nasıl gösterelim durumu filmde katman katman var, resimsel konular var. Sergiyi direkt ona bağlamak istemiyorum, ben başka bir katmanda anlatıyorum ama o filmle ilgili mi ilgili. Pop Art tarzında Yeşilçam ile şekillendirmek istedim. Üzerinde çalıştığım başka filmler de var...”
İkinci ziyaret ettiğim mekân İMALAT-HANE Bursa’nın ilk özel sanat mekânı ve genç bir sanatsever Bora Gürarda tarafından kurulmuş. Bora, İşletme ve Sanat Tarihi okumuş, Paris’te eğitimine devam etmiş orada sanat atölyelerini gezmiş ve sanatçılarla iletişime geçmiş genç bir girişimci. Bursa’ya kazandırdığı mekan pek çok sanatçıya ev sahipliği yapıyor. Benim denk geldiğim sergi ise Mert Diner’in ‘Gözden Uzak’ sergisi oldu. Sanatçı resimleriyle bizi zihinsel bir yolculuğa çıkarıyor. Birlikte gezerken sergiyi anlattı:
“Tamamı, ‘üstünü kapatmak’ gibi bir meselenin etrafında dönen şeyleri sorgulayan bir sergi. Birbirinden farklı görünen işleri bir araya getirmemin sebebi aslında oydu. Ben kendim üzerinden neyi kapatıp kapatmadığım veya üstünü kapatmanın bireysel, özne olarak ne demek olduğuna dair sorguladığım bir süreç bu. Vardığım yer; üstünü kapatma, kapatamamak aslında. Bunu anlamamın bende oluşturduğu direncin ne anlama geldiğine dair sorgulama hali var.”
Bursa’da iki sergi gezdim
İki değerli sanatçılarımız Can Aytekin ve Mert Diner’in sergilerini ben Bursa’da yakaladım ama sergileri İstanbul ve başka illerde de gerçekleşiyor. Bursa’ya gidip bir İskender yiyip ardından sergileri gezmenizi de ayrıca öneririm.